dilluns, 11 de novembre del 2013

"LA DIRECCIÓ DE L'HOSPITAL GERMANS TRIAS I PUJOL INVERTEIX LES REGLES DEL JOC"

La Direcció de l’hospital Germans Trias i Pujol inverteix les regles del joc de l’estratègia i ofereix com el millor atac una “bona” defensa per a sortir del pas de les acusacions que s’han posat de manifest arran de l’inici de la campanya  “NO MARXIS SENSE HORA, HI TENS TOT EL DRET”.
La campanya fonamentada en l’objectiu de destapar el camuflatge de les llistes d’espera, no ha deixat indiferents a la Direcció de Can Ruti, hospital on s’ha iniciat la campanya a la província de Barcelona, i ha provocat la seva reacció immediata anunciant que el temps d’espera mitjà per a les intervencions quirúrgiques s’ha reduït un 14%, respecte el 2009. El que  ha oblidat d’especificar  la Direcció del centre és que aquest temps d’espera mitjà es refereix  només als “procediments de garantia”  que el Servei Català de Salut estableix que s’han de realitzar en menys de 6 mesos. En aquests, s’inclouen tan sols 14  intervencions, com les cataractes, varius, pròtesis de maluc o genoll, etc. però no són quantificades la totalitat de procediments quirúrgics. Puntualitzar que, en l’actualitat, no són de domini públic les  dades sobre el temps mitjà que cal esperar per a les intervencions no contemplades en els “procediments de garantia” que defineix el CatSalut.
De totes maneres, cal subratllar que malgrat aquesta aparent reducció en un 14% del temps d’espera mitjà en aquestes 14 intervencions, la Direcció mèdica del centre afirma que està treballant perquè els pacients no superin els 9 mesos d’espera per a ser operats i té com objectiu de reduïr-lo a la marca proposada pel Servei Català de Salut. Aquestes declaracions, admeten de manera ímplicita que hi ha procediments quirúrgics que s’han disparat per sobre dels 6 mesos que la Llei estableix com a temps d’espera màxim.
Un dels punts fonamentals de la campanya iniciada és informar a  usuaris i a usuàries del dret a sortir del centre amb l’hora assignada per a una propera cita mèdica. No disposar d’aquesta confirmació quan se surt del centre sanitari, implica que s’entri dins un circuit d’espera paral·lel que no es registra oficialment enlloc. La Direcció de Germans Trias i Pujol rebutja aquestes acusacions, assegurant que el pacient passa a formar part de la llista d’espera des que el cirurgià decideix que s’ha d’operar.  Aquesta justificació resulta insuficient, ja que comptabilitzar només els pacients que el cirurgià inclou en la llista perquè se’ls realitzi una intervenció quirúrgica, fa que no es contemplin aquells pacients que s’esperen perquè se’ls doni hora per la visita amb cirurgià  o per a realitzar-se una prova diagnòstica indispensable pera decidir i/o abordar la cirurgia. Cal esmentar, que gran part d’aquests pacients se’ls haurà d’operar i aquest temps d’espera no haurà estat comptabilitzat per a configurar les llistes d’espera “oficials”.


Però la Direcció no es dóna per vençuda i amb declaracions d’Oriol Estrada, Director mèdic de Can Ruti, assegura que la crisi ha provocat la instauració d’un nou model de gestió més eficient de les llistes d’espera on es controlen millor els pacients que esperen ser operats o fer-se una prova diagnòstica, per tal de preservar així el criteri d’antiguitat a la llista i/o la prioritat clínica. Però evidentment, com quantificar allò que no es registre? Per descomptat, aquest model de gestió amb el que s’omplen la boca, no contempla aquells pacients que es troben en una “llista extraoficial”, que no figura enlloc. Constituïda per tots aquells pacients que han hagut de marxar del seu centre de salut, sentint la frase de: “ja el trucarem”, sense que ningú els pugui especificar si això serà dintre d’una setmana o d’un mes.

Notícia relacionada  amb l'article.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada